logo

Didžiųjų prekybos centrų palyginimas

Scoris

Scoris

Lietuvos verslo ekspertai

Vienas populiaresnių šių metų pradžios mano soc. medijos pranešimų buvo didžiųjų prekybos centrų palyginimas. LinkedIn susilaukė ~9000 peržiūrų, o Reddit net ~50000 peržiūrų. Palyginimas buvo paremtas gan senais 2021m. duomenims, tad metas jį atnaujinti su 2022m. skaičiais.

2022m. prekybos centrų palyginimas

(didinasi)

Svarbi pastaba! Šis palyginimas nėra visiškai korektiškas dėl „Lidl”, kadangi šios įmonės finansiniai metai nesutampa su kalendoriniais metais. Lidl finansiniai metai prasideda Kovo 1d. ir baigiasi Vasario 28/29d., todėl Lidl savo finansinius rezultatus skelbia vėliau nei kiti prekybos centrai. Taigi Lidl skaičiai nėra to paties laikotarpio kaip kitų prekybos centrų. Turėsiu grįžti ir atnaujinti šią lentelę, kai tik bus paskelbi rezultatai.

„Kainų šoko” įtaka prekybos centrų pelnams

2022m. buvo ne eiliniai metai, infliacija buvo ~19%, todėl visiškai nestebina dviženkliai pajamų augimai visuose prekybos centruose (išskyrus Rimi su vienaženkliu 8% augimu). Visų įmonių pajamos augo 14%. Kiek nedaug Maxima pritrūko, iki rekordinių 2mlrd. EUR pajamų… Pernai nedaug trūko Thermo Fisher Scientific. Lidl paskelbus skaičius, manau pozicija pasikeis ir aplenks Norfa pagal pajamas, nebent aišku mažėjo pajamos, bet tai mažai tikėtina.

Visgi įdomesnis klausimas buvo kaip šis kainų šuolis įtakos prekybos centrų pelnus – t.y. kieno sąskaita tos kainos augo. Viena aišku – šis infliacijos šuolis neturėjo didelės įtakos prekybos centrų pelnams: pelno maržos nors ir truputį mažėjo – absoliučia suma buvo uždirbta truputį daugiau visuose prekybos centruose išskyrus Rimi, kuris sugebėjo patirti nuostolio.

Darbuotojų mažėjimo metas. Net Lidl!

Jau kuris laikas pastebiu, kad darbuotojų skaičius prekybos centruose mažėja. Lidl visad buvo išimtis, nes vykdė sparčią plėtrą, bet panašu – kad pikas pasiektas (~2022m. Birželį-Liepą) visuose prekybos centruose ir darbuotojų skaičius visur sparčiai traukiasi. Tam įtakos greičiausiai turi tiek darbuotojų trūkumas tiek savitarnos kasų plėtra.

(didinasi)

Darbo užmokesčiai mažmeninės prekybos sektoriuje 2022m. augo 12%, panašus augimas matosi ir analizuojamuose prekybos centrų duomenyse. Daugiausiai augo Maxima ir Iki (~13%), matyt juto spaudimą iš Norfa ir Lidl, kur darbo užmokesčiai yra ~20% didesni (~1600 EUR) nei Maxima/Iki (~1300 EUR).

Prekybos centrų konkurencija: skirtingi verslo modeliai?

  • Maxima su 36% rinkos dalimi ir 252 prekybos centrais tebėra rinkos lyderė. Jo pelnas išaugo 3.4% ir siekė 98 mln. €, o pajamos išaugo 12.8%, taip pat šis prekybos centras yra didžiausias darbdavys tarp išnagrinėtų centrų. Didžiausias iššūkis Maxima gali būti darbo užmokesčio didinimas, kad išliktų konkurencinga rinkoje, kurioje didžiausios algos yra pas Norfa ir Lidl.
  • IKI, su 15% rinkos dalimi ir 240 prekybos centrais. Pajamų augimas 14.0% yra didesnis už rinkos vidurkį, tačiau nors pelno augimas yra 6.7% didesnis už vidurkį, pelno marža yra žemiausia, tik 1,2% . IKI turi vidutiniškai mažesnes parduotuves (mažiau darbuotojų ir mažesnės vidutinės vienos parduotuvės pajamos).
  • Norfa, su 12% rinkos dalimi ir 155 prekybos centrais, pelno augimas yra didesnis nei rinkos vidurkis – 11.1%, bet pelno marža išlieka viena žemiausių rinkoje. Pajamų augimas taip pat viršija rinkos vidurkį – 15.5%. Darbo užmokesčio augimas yra mažesnis už vidurkį – 5.1%, tačiau jis vis tiek yra aukštesnis nei Maxima ir Iki. Norfa taip pat turi vidutiniškai mažesnius prekybos centrus.
  • (skaityti pastabą apie Lidl finansinius metus) Lidl, su 12% rinkos dalimi ir 69 prekybos centrais, yra sparčiausiai augantis prekybos centras. Pajamų augimas yra 16.4%, o pelno augimas – 14.0%. Lidl taip pat yra prekybos centras su aukščiausiu vidutiniu darbo užmokesčiu – 1,628 €.
  • Galų gale, Rimi, su 8% rinkos dalimi ir 84 prekybos centrais, buvo vienintelis, kuris patyrė nuostolį 2022 m. – 0.5 mln. €. Rimi pajamos padidėjo 7.8%.

Maxima ir Iki orientuojasi į geografinį išplitimą ir didelį darbuotojų skaičių. Norfa ir Lidl orientuojasi į aukštesnius darbo užmokesčius ir efektyvumą, turėdami mažiau darbuotojų ir prekybos centrų, bet generuodami didesnes pajamas už kiekvieną darbuotoją ir prekybos centrą. Rimi, atrodo, susiduria su iššūkiais.

Apie kiekvieną prekybos centrą detaliau Scoris platformoje:

Kiti mūsų pranešimai

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *